Zezwolenie na wycinkę drzew i krzewów
Symbol:
NKR
Wydział:
Wydział nieruchomości, ochrony środowiska i gospodarki
Podstawa prawna:
art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2016r. poz. 2134 ze zm.)
Opłaty:
Nie pobiera się
Termin odpowiedzi:
Do 5 tygodni
Jednostka odpowiadająca:
Monika Brzoska; pokój nr 5; tel. 63 271 41 19 (wew. 105); monika.brzoska@sompolno.pl
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji do Samorządowego Kole-gium Odwoławczego w Koninie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uwagi:
Nowe zasady wycinki drzew od 17 czerwca 2017 r.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody osoby fizyczne planujące wycinkę drzew na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mają obowiązek zgłaszania zamiaru usunięcia drzew do Urzędu Gminy.
Obowiązkowi zgłoszenia podlegają drzewa, których obwody pni na wysokości 5 cm od po-ziomu terenu przekraczają:
- 80 cm w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego;
- 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowych, platanu klonolistnego;
- 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.
W ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia zostaną przeprowadzone oględziny przeznaczonych do usunięcia drzew.
Usunięcie drzew będzie możliwe jeżeli
1. W terminie 14 dni od dnia dokonania oględzin organ nie wniesie sprzeciwu lub
2. Przed upływem 14 dni od dnia dokonania oględzin organ wyda zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Zgłoszenie jest ważne przez 6 miesięcy - jeżeli w tym terminie drzewo nie zostanie usunięte wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia nowego zgłoszenia.
W przypadku, kiedy zostanie zgłoszony sprzeciw, wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpił o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności go-spodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, z której usunięto drzewo, organ nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek uiszczenia opłaty.
Drzewa usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego bez względu na obwód pnia nie podlegają zgłoszeniu, ani uzyskaniu zezwolenia.
W pozostałych sytuacjach, tj. usunięcie drzew na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, usunięcie drzew rosnących na nieruchomościach nie będących własnością osób fizycznych, wymagane jest uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew.
Uwagi:
1. W przypadku posesji stanowiącej współwłasność wniosek musi być potwierdzony przez współwłaściciela.
2. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia.
Dokumenty
• zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew (wymagany)
• wniosek o zezwolenie na wycinkę drzew (wymagany)